wtorek, 5 grudnia 2017

Pierniki z matematyką w tle

Jednym z moich ulubionych blogów, na które często zaglądam jest Bajdocja. Niedawno Buba, jego autorka, ogłosiła międzyblogowy projekt Matematyka na Święta.
Bardzo lubię takie projekty edukacyjne, bo mogę czerpać z nich wiele inspiracji. Sama jednak nigdy się nie angażowałam, bo ja to raczej jestem bardziej odtwórcza niż kreatywna.
Jednak tym razem pomyślałam sobie, że choć cudów nie wymyślę, mogę wpleść matematykę w nasze coroczne, przedświąteczne działania.
I tak oto w minioną sobotę zabraliśmy się z Małym za robienie pierniczków.
Gdzie tu matematyka?
Ano proszę.

Najpierw odbyło się odważanie potrzebnych składników.
Tylko dlaczego w przepisie pisze 20 dkg, a mama każe odważyć 200. I tu Mały miał pierwszą lekcję przeliczania jednostek.


Mąki specjalnie wsypałam najpierw 200g, żeby Mały obliczył ile jeszcze nam potrzeba.
500g-200g to działanie zbyt trudne jak dla sześciolatka. Ale 5 setek odjąć 2 setki brzmi już o wiele lepiej. Dosypujemy 300g.


Wycinanie pierniczków to była najprzyjemniejsza część soboty. Później obliczaliśmy, do której godziny muszą siedzieć w piekarniku. Która godzina będzie za 15 minut? Mały nie zna się na zegarze wskazówkowym, ale na elektronicznym orientował się doskonale.



Upieczone pierniczki prezentowały się tak.


Mały pogrupował je sobie wg kształtów i zaczął przeliczać. Swoje wyniki zapisywał na przygotowanej przeze mnie kartce.


Czyż jego pismo lustrzane nie jest genialne?
Znajoma pielęgniarka przekonuje mnie, że u sześciolatków to jeszcze normalne.

Nasze pierniczki wymagają jeszcze ozdobienia, ale obiecaliśmy, że poczekamy na dzień, kiedy Młody będzie w domu, żeby i on miał trochę przedświątecznej frajdy. Na pewno upieczemy też ciasteczka maślane, a jak czas pozwoli to może i coś jeszcze.

Wpis powstał w ramach projektu Matematyka na Święta.


7 komentarzy:

  1. I o to chodzi. Dokładnie o to! Trochę matematyki w praktyce i dużo frajdy :-)
    Podpowiem, że zamiast / oprócz wpisywania liczb możecie zrobić wykres słupkowy (ładny wizualnie)!

    Przy okazji dziękuję za miłe słowa na temat mojego bloga :-)
    A z kreatywnością jest tak, że jeśli nie spróbujesz, to nie będziesz wiedziała. Czasem jeden pomysł rodzi kolejny! I tego Ci życzę (nie tylko na święta) :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam już kolejny pomysł do projektu. Tylko trochę czasu mi potrzeba :)

      Usuń
    2. A widzisz? :-)
      Trzymaj ten pomysł! Życzę czasu na realizację :-)

      Usuń
  2. Aha, uprzejmie proszę o podmianę linka pod logo projektu
    (na prowadzący do spisu linków wszystkich uczestników).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak tylko usiądę do komputera to zamienię, bo z telefonu nie potrafię :(

      Usuń
  3. Piękne pierniczki! Pismo lustrzane u nas też na topie:) Zastanawia mnie u Was literka "F" przy pierniczku w kształcie sylwetki ludzkiej? Czy to 3?

    OdpowiedzUsuń