piątek, 29 marca 2019

Zalegająca cegła w Trójce e-pik

Zawsze gdy Sardegna ogłosi nowe kategorie czytelnicze w ramach wyzwania Trójka e-pik najpierw biegnę do swojego regału z książkami, a zaraz potem do biblioteki. Tym razem poszukiwałam cegły czyli książki liczącej ponad 500 stron, a dość długo zalegającej na półce.


Szybko przejrzałam te największe grubasy, które czekają w kolejce na przeczytanie i kazało się, że do wytycznych z wyzwania pasuje tylko jedna: "Pieśni o wojnie i miłości" autorstwa Santy Monterfione.(567 str.)




Z pewną rezerwą podchodziłam do tej książki, mimo, że bibliotekarka szczerze ją polecała. Tymczasem okazała się ona niezwykle interesująca. Opisuje pewien fragment dziejów Irlandii, a więc historię, której nigdy wcześniej nie znałam. Główna bohaterka Kitty należy do bogatej anglo-irlandzkiej rodziny, jest córką dziedziców zamku. Niekochana przez matkę spędza beztroskie dzieciństwo mając u swego boku przyjaciółkę Bridię - córkę kucharki oraz swą kuzynkę Celię. Kiedy dorasta na zamieszkiwanych przez nie terenach rozpoczynają się walki o niepodległość Irlandii. Przepiękny zamek czyli symbol brytyjskiej dominacji znajdzie się w niebezpieczeństwie, zaś Kitty będzie musiała wybierać między wygodnym życiem w Londynie, a miłością do pięknej, irlandzkiej ziemi i przystojnego rebelianta Jacka.
Jak na cegłę książkę czytało się bardzo szybko i lekko. Przypomniała ona, że nie tylko Polska miała w swej historii ciężkie chwile walk o niepodległość. Również inne narody musiały wiele poświęcić, by móc żyć w swoim państwie, na swoich warunkach.


Tak przy okazji przeczytałam jeszcze jedna cegłę, której zabrakło 20 stron, by mogła spełnić warunki wyzwania.



"Żmijowisko" Wojciecha Chmielarza.
Sam autor nie był mi obcy. Jego kryminał "Zombie" bardzo mi się podobał. "Żmijowisko" również okazało się pasjonującą lekturą. Wśród bohaterów na pierwszy plan wyłania się Arek, który pewnego lata, podczas urlopu w gospodarstwie agroturystycznym traci swą córkę. Ada rozpływa się jak we mgle, nikt nie wie co się z nią stało. Uciekła z toksycznego środowiska dorosłych? Została uprowadzona? A może zamordowana? Śledztwo utknęło w martwym punkcie, dlatego jej ojciec po roku wraca do Żmijowiska. Nie jest tam mile widziany. Przypomina o tragedii, odstrasza kolejnych turystów. W poszukiwaniach córki pomaga mu ciemnoskóra Adaoma, która również była obecna tego feralnego dnia. W między czasie poznajemy parę nastolatków - syna gospodarzy i jego koleżankę. Dowiadujemy się co nie co o zawiłych relacjach młodzieży z dorosłymi. W tej książce nic nie jest łatwe i proste, a zakończenie zaskakuje. I to bardzo.

Książki przeczytałam w ramach wyzwań Trójka e-pik, oraz do WyPożyczone.


2 komentarze:

  1. Ja mam identycznie...wpierw wypatruję kategorii a później sprawdzam co mi będzie pasowało.

    Ta cegła ze względu na irlandzkość mnie bardzo zainteresowała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam. Dobrze się czyta, a można się sporo dowiedzieć o historii tego pięknego kraju.

      Usuń